Καλλικράτης vs Κλεισθένης

Καλλικράτης vs Κλεισθένης

Η εφαρμογή του νόμου του «Καλλικράτη» από το 2010 ανέδειξε πολύ γρήγορα τα κενά και τις ασάφειες που προκάλεσαν μεταξύ των άλλων αλληλοεπικαλύψεις αρμοδιοτήτων. Σημαντικά έργα, όπως η μεταφορά μαθητών, οι συντηρήσεις οδικών δικτύων, περιβαλλοντικά και αντιπλημμυρικά έργα, καθυστερούν, μπλοκάρουν, ακυρώνονται, με αποτέλεσμα ο τελικός «ωφελούμενος» αποδέκτης που είναι ο απλός πολίτης, να μην εξυπηρετείται και δικαίως να αντιδρά. Η εμπιστοσύνη των πολιτών στην κεντρική διοίκηση έχει ήδη καταρρακωθεί. Τουλάχιστον η τοπική αυτοδιοίκηση ως το τελευταίο ανάχωμα στην αναποτελεσματικότητα και αναξιοπιστία των κεντρικών κρατικών υπηρεσιών, δε πρέπει να αποδυναμώνεται. Μέσα σε αυτό το σκηνικό ήρθε πρόσφατα ο «Κλεισθένης». Ένας νόμος που όλοι οι αιρετοί αναμέναμε προκειμένου να τροποποιήσει προς το καλύτερο τον «Καλλικράτη». (Μάλλον αν ζούσαν σήμερα οι δύο εξαίρετοι αυτοί πρόγονοί μας θα αισθανόντουσαν προσβεβλημένοι…). Οι αδαείς νομοθέτες με τον Κλεισθένη, ελάχιστα ασχολήθηκαν με τα κενά και τις ασάφειες του υπάρχοντος νόμου και εξάντλησαν την «μεταρρυθμιστική» τους έμπνευση σε ανεπίκαιρες, άστοχες και, ίσως, δόλιες τροποποιήσεις. Η δομή του αυτοδιοικητικού μας συστήματος όμως δε διαλύθηκε χάρη στις πολιτικές αποφάσεις και συνεργασίες πολλών αιρετών και στις καθ΄υπέρβαση των αρμοδιοτήτων τους, παρεμβάσεις. Ειδικά στην Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης, τη μοναδική Περιφερειακή Ενότητα σε όλη την επικράτεια που της αποδίδεται μητροπολιτικός χαρακτήρας, σώσαμε την τιμή του σπουδαίου αρχιτέκτονα Καλλικράτη, με τολμηρές αποφάσεις και αποτελεσματικές συνεργασίες. Σήμερα και ενώ η « Αλληλεγγύη », η παράταξη μας, συμπληρώνει πέντε χρόνια στο διοικητικό τιμόνι της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, μπορούμε να πούμε ότι διαχειριστήκαμε -με σύνεση, δυναμισμό, υπευθυνότητα και προπαντός υψηλή αίσθηση του χρέους προς τον πολίτη- σημαντικά ζητήματα που σε πολλές περιπτώσεις ήταν πρώτιστης προτεραιότητας και εθνικής σημασίας. Ποιος ξεχνά τις χιλιάδες στοιβαγμένες προσφυγικές ψυχές στην Ειδομένη? Την πρωτοφανή, στα ελληνικά χρονικά, επιχείρηση απομάκρυνσης 70.000 πολιτών από τις οικίες και τις επιχειρήσεις τους, για την εξουδετέρωση της βόμβας στον Δήμο Κορδελιού-Ευόσμου? Αποτέλεσαν δύο γεγονότα που μας πλούτισαν σε εμπειρία και γνώση και μας έμαθαν πώς να κινήσουμε όλον τον κόσμο για τον Κόσμο που δοκιμάζεται. Ποιος μπορεί να μειώσει την αξία των τεχνικών παρεμβάσεών μας σε ρημαγμένες από θεομηνίες περιοχές, χάρη των οποίων σώθηκαν ζωές και περιουσίες συμπολιτών μας? Πόσοι δήμοι θα επωφεληθούν, περιβαλλοντικά, κοινωνικοοικονομικά και θα αλλάξουν ολοκληρωτικά όψη, χάρη στο πρόγραμμα της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης, του οποίου φορέας υλοποίησης, κατ΄εντολήν της «μητροπολιτικότητας» είναι Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης? Είναι πολλά τα δείγματα γραφής μας. Θα μπορούσαν άνετα να αξιοποιηθούν από την κεντρική διοίκηση για να σχεδιάσει τον νέο νόμο του Κλεισθένη με τέτοιο τρόπο που θα ανέτρεπε τις πολλές κακοτεχνίες του πρώτου αυτοδιοικητικού νόμου. Όμως εμείς οφείλουμε είτε με Καλλικράτη είτε με Κλεισθένη ,ως διοίκηση και με τη θέληση των συμπολιτών μας, να συνεχίζουμε και θα συνεχίσουμε να υπερπηδάμε, τις όποιες παρερμηνείες της νομοθεσίας. Όλα τα εμπόδια και μάλιστα με ταχύτητα!